Calendari de dies inhàbils
Per a la presentació de qualsevol tipus d'escrit caldrà tenir en compte el calendari de dies inhàbils que el Ministeri de la Presidència publica cada any al Butlletí Oficial de l'Estat (BOE).
Certificat i Firma Electrònics
-
Què és un Certificat Electrònic?
Un Certificat Electrònic és un conjunt de dades que permeten la identificació del titular del Certificat, intercanviar informació amb altres persones i entitats, de manera segura, i firmar electrònicament les dades que s'envien de manera que se'n pugui comprovar la integritat i la procedència.
-
Quins Certificats Electrònics reconeix la Seu Electrònica de l'INE?
En l’enllaç facilitat a continuació es poden trobar tots els certificats que actualment és possible validar en llançar una consulta contra la plataforma @firma. Cal tenir en compte que els certificats incorporats a la plataforma han complert el procediment descrit en el document “Tractament de certificats en @firma”, disponible actualment en el PAE (http://administracionelectronica.gob.es) i es troben classificats en algun dels tipus de certificats establerts en l’actualitat.
Per a obtenir una llista completa dels prestadors acceptats per aquesta plataforma acudeixi al document de proveïdors de serveis de certificació de @firma.
-
Com es pot obtenir un Certificat Electrònic?
Les gestions per a l'obtenció d'un certificat electrònic s'han de realitzar davant d'una Autoritat de Certificació, reconeguda oficialment. A l'apartat anterior, podeu trobar els enllaços directes amb les Entitats Certificadores, on es pot obtenir una informació àmplia sobre el funcionament dels diferents certificats, així com sobre el seu procés d'obtenció.
-
Quines garanties ofereix el Certificat Electrònic?
El Certificat Electrònic garanteix:
- L'autenticitat de les persones i entitats que intervenen en l'intercanvi d'informació.
- Confidencialitat: que només l'emissor i el receptor vegin la informació.
- La integritat de la informació intercanviada, assegurant que no es produeix cap manipulació.
- El no repudi, que garanteix al titular del certificat que ningú més que ell pot generar una firma vinculada al seu certificat i l'impossibilita de negar la seva titularitat en els missatges que hagi firmat.
-
Per a què serveix un Certificat Electrònic?
Amb els certificats electrònics, reconeguts per la Seu Electrònica de l'INE, podreu realitzar consultes i efectuar gestions.
Un Certificat Electrònic serveix per a:
- Autentificar la identitat de l'usuari, de manera electrònica, davant de tercers.
- Firmar electrònicament de manera que es garanteixi la integritat de les dades transmeses i de la seva procedència. Un document firmat no es pot manipular, ja que la firma s'associa matemàticament tant al document com al qui firma
- Xifrar dades perquè només el destinatari del document pugui accedir al contingut.
-
Empremtes digitals i estàndard de firma
Els formats de firma electrònica acceptats són:
- PKCS#7; CMS (compatibilitat amb totes les seves versions definides per la IETF1)
- XMLSignature Bàsic
- XMLSignature avançat (XAdES)
- CMS avançat (CAdES)
S'incorpora al justificant de registre una empremta digital dels fitxers que s'hagin presentat. Per la creació d'aquesta empremta digital s'utilitza SHA-1.
-
Codi maliciós
En cas que es presentin fitxers amb codi maliciós, el fitxer es considerarà no presentat a efectes de tramitació del procediment.
Notificacions electròniques per compareixença
La Llei 39/2015, de l'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, en el seu article 43 sobre la pràctica de notificacions per mitjans electrònics, ofereix la possibilitat de realitzar-les a través de la direcció electrònica habilitada única.
Pot accedir a les seves notificacions electròniques a la direcció electrònica única, a https://dehu.redsara.es o a través de la seva carpeta ciutadana a https://carpetaciudadana.gob.es.
Validació del certificat de seu
Segons el que estableix l’article 6.1 d) del Reial Decret 1671/2009, de 6 de novembre, en allò que no està derogat per la Llei 39/2015, d’1 d’octubre , totes les seus electròniques han de disposar d’un sistema de verificació dels certificats de la seu, al qual es podrà accedir de manera directa i gratuïta.
Per a dur-ho a terme, s’ofereix l’accés a la plataforma VALIDE, a través de la qual podreu verificar la validesa del certificat de la Seu Electrònica de l’Institut Nacional d’Estadística, de manera directa i gratuïta.
Els certificats de seu tenen la utilitat d’assegurar que les relacions dels ciutadans es realitzen a través d’un canal segur i una oficina pública reconeguda, que no permeten la intrusió malintencionada de tercers.
Codi Segur de Verificació
El Codi Segur de Verificació de documents o CSV és un conjunt de dígits que identifica de forma única els documents electrònics emesos per l’Institut Nacional d’Estadística.
El CSV es troba imprès a totes les pàgines que componen un document electrònic i possibilita la confrontació, a través de la Seu Electrònica de l’INE, d’un document imprès amb el document electrònic original corresponent, de manera que el converteix en una còpia autèntica.
Podeu utilitzar aquest servei per comprovar l’autenticitat de documents en paper amb CSV emesos per l’Institut Nacional d’Estadística. Per fer-ho cal introduir el codi CSV que figura en el document; la Seu Electrònica de l’INE us mostrarà el document original i podreu constatar-ne la veracitat i que no ha estat alterat.
El CSV de l’Institut Nacional d’Estadística està regulat per Resolució de 10 de febrer de 2011, de la Presidència de l’INE.