Calendari de dies inhàbils
Per a la presentació de qualsevol tipus d'escrit s'haurà de tenir en compte el calendari de dies inhàbils que el Ministeri de la Presidència publica cada any en el Butlletí Oficial de l'Estat (BOE).
Certificat i Firma Electrònics
-
Què és un Certificat Electrònic?
Un Certificat Electrònic és un conjunt de dades que permeten la identificació del titular del Certificat, intercanviar informació amb altres persones i entitats, de manera segura, i signar electrònicament les dades que s'envien de tal forma que se'n pugui comprovar la integritat i procedència.
-
Quins Certificats Electrònics reconeix la Seu Electrònica de l'INE?
En l’enllaç facilitat a continuació es poden trobar tots els certificats que actualment és possible validar en llançar una consulta contra la plataforma @firma. Cal tenir en compte que els certificats incorporats a la plataforma han complit el procediment descrit en el document “Tractament de certificats en @firma”, disponible actualment en el PAE (http://administracionelectronica.gob.es) i estan classificats en algun dels tipus de certificats establits en l’actualitat.
Per a obtenir una llista completa dels prestadors acceptats per aquesta plataforma acudisca al document de proveïdors de serveis de certificació de @firma.
-
Com obtenir un Certificat Electrònic?
Les gestions per a l'obtenció d'un certificat electrònic han de realitzar-se davant una Autoritat de Certificació, reconeguda oficialment. En l'apartat anterior, es troben els enllaços directes amb les Entitats Certificadores, on es pot obtenir àmplia informació del funcionament dels diversos certificats, així com del seu procés d'obtenció.
-
Quines garanties ofereix el Certificat Electrònic?
El Certificat Electrònic garanteix:
- L'autenticitat de les persones i entitats que intervenen en l'intercanvi d'informació.
- Confidencialitat: que només l'emissor i el receptor vegen la informació.
- La integridad de la informació intercanviada, assegurant que no es produeix cap manipulació.
- El no repudi, que garanteix al titular del certificat que ningú més que ell pot generar una signatura vinculada al seu certificat i li impossibilita a negar la seua titularitat en els missatges que haja signat.
-
Per què serveix un Certificat Electrònic?
Amb els certificats electrònics, reconeguts per la Seu Electrònica de l'INE podrà realitzar consultes i efectuar gestions.
Un Certificat Electrònic serveix per a:
- Autentificar la identitat de l'usuari, de forma electrònica, davant tercers.
- Signar electrònicament de manera que es garantisca la integritat de les dades transmeses i la seua procedència. Un document signat no pot ser manipulat, ja que la signatura està associada matemàticament tant al document com al firmant
- Xifrar dades perquè només el destinatari del document puga accedir al seu contingut.
-
Empremtes digitals i estàndard de signatura
Els formats de signatura electrònica acceptats són:
- PKCS#7
- CMS (compatibilitat amb totes les seues versions definides per l'IETF1)
- XMLSignature Bàsic; XMLSignature avançat (XAdES)
- CMS avançat (CAdES)
S'incorpora al justificant de registre una empremta digital dels fitxers que hagen sigut presentats. Per a la creació d'aquesta empremta digital s'empra SHA-1.
-
Codi maliciós
En el cas que es presenten fitxers amb codi maliciós, el fitxer es considerarà com no presentat a l'efecte de tramitació del procediment.
Notificacions electròniques per compareixença
La Llei 39/2015, de l'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, en el seu article 43 sobre la pràctica de notificacions per mitjans electrònics, ofereix la possibilitat de realitzar-les a través de la direcció electrònica habilitada única.
Pot accedir a les seues notificacions electròniques en la direcció electrònica única, en https://dehu.redsara.es o a través de la seua carpeta ciutadana en https://carpetaciudadana.gob.es.
Validació del certificat de seu
Segons estableix l'article 6.1 d) del Reial Decret 1671/2009, de 6 de novembre, en allò que no està derogat per la Llei 39/2015, d’1 d’octubre , tota seu electrònica disposarà d'un sistema de verificació dels certificats de la seu, que estarà accessible de forma directa i gratuïta.
Per a això, s'ofereix l'accés a la plataforma VALIDE , a través de la qual podrà verificar la validesa del certificat de la Seu Electrònica de l'Institut Nacional d'Estadística, de manera directa i gratuïta.
Els certificats de seu tenen la utilitat d'assegurar que les relacions dels ciutadans es realitzen a través d'un canal segur i una oficina pública reconeguda, que no permeten la intrusió malintencionada de tercers.
Codi Segur de Verificació
El Codi Segur de Verificació de documents o CSV és un conjunt de dígits que identifica de manera única els documents electrònics emesos per l’Institut Nacional d’Estadística.
El CSV es troba imprés en totes les pàgines que componen un document electrònic i possibilita la confrontació, a través de la seu electrònica de l’INE, d’un document imprés amb el document electrònic original corresponent, de manera que el converteix en una còpia autèntica.
Podeu utilitzar aquest servei per a comprovar l’autenticitat de documents en paper amb CSV emesos per l’Institut Nacional d’Estadística. Per a fer-ho, cal introduir el codi CSV que hi ha en el document; la seu electrònica de l’INE us mostrarà el document original i podreu constatar-ne la veracitat i que no ha sigut alterat.
El CSV de l’Institut Nacional d’Estadística està regulat per la Resolució de 10 de febrer de 2011, de la Presidència de l’INE.